onsdag 1 juli 2009

1 vecka på vift 3 veckor på jobb.


Jag tänkte att jag kort skulle presentera min sommar eller egentligen hur den hittills varit, arbete, fritid, resor och happenings!


Jag jobbar som barnflicka hos en familj här på Kimitoön och jag trivs bra med mitt jobb även om jag ibland undrar vad de 3 och 5 åriga barnen (båda pojkar) tänker och tycker om mig. Jag är lagom snäll men även bestämd vilket gör att den äldre killen kan bli lite sur och få s.k. raivari på mig.
Snabbt glöms det och vi kan ha riktigt roligt tillsammans. Barn är roliga då de berättar och frågar så mycket. Häromdagen satt 5åringen och klappade katten på ryggen och plötsligt utbrast han; -Mima, Kajsa har vinterkläderna på.
-Jahaa, hur vet du vet? frågade jag.
-Nå, nå, för hon har så tjock ull!
(päls, det heter PÄLS!) :-)

3åringen på stranden;
-Mima, kan vi vandra med gummibåten?
-.....vandra?....
Efter en minut förstod jag att han menade PADDLA men talade verkligen hela tiden om att "vandra".

Jag har arbetat en månad nu och sådär småningom börjar lunchen (som jag själv på sätt eller annat kockar ihop) smaka någorlunda bra. Barnen retas. Jag biter ihop.

En av dessa 4 veckor var jag och stora syster på en Skottlands resa. Det var en av de bästa resorna i mitt liv och oj vad roligt man kan ha!

Annars, åker jag på fredagarna till Karis till min "pöjki" Marko och vi hittar på alltmöjligt roligt. Försöker verkligen åka runt och träffa mina vänner. Ibland undrar jag vart tiden tar vägen?! :-)

Fota! Fotar håller jag på allt emellan, ibland glömmer jag kameran hemma och OJ TUSAN va de kan harma sen. Förstås ser man nånting riktigt hurja då! Annars fotar jag det mesta som förut. Idag såg jag en hare i vårt potatisland och lämnade allt jag höll på med, sprang efter systemkameran och rusade ut för att få några bilder.

Inga kommentarer: