söndag 22 juni 2008

Midsommaren








Japp. Vi har ju överlevt midsommaren allihop (åtminstone jag och du som läser detta!) Jag tog massor med foton på



midsommaren. Närmare bestämt 266 stycken. Men tidigt på midsommarafton hamna ja att radera de suddigaste/sämsta bilderna eftersom memory carden va full. Alla å allt va fulla på midsommarn! Sånt e de sen. Nåja, nu ska vi se lite slutresultat av helgen.
=D Jag minns att jag ännu kring klockan 12 på natten gick ute och fotograferade. De va nog roligt. Det blev många fina bilder och speciellt växter/blommor med vattendroppar har jag mycket av eftersom det hade ösregnat ett par timmar. Det var bara mysigt med lite regn, sedan låg jag på marken jättenära växter och fotade dem och fick byta kläder ganska ofta. Mina skor har fortfarande inte torkat. Jag gick med min mormors gummistövlar resten av midsommaren och fick därför namnet " Stövel Manda"

Men nu ska jag återgå till att förklara bilderna. Jag gick ner till mommos stranden och satte mitt plastglas med cider i på bryggan. Då såg jag hur bra bild det skulle kunna bli. Tänk, midsommarens cider, i ett klibbigt engångsvinglas (som min mommo ändå diskar) och med lite äkta måsskit i bakgrunden. Det kan inte bli mer Finländsk Sommar. Så av det tog jag ett par bilder.

Sedan en "efter regnet"- bild. Japp. Där satt jag på mommos backan och fotade hons pangseér som hon hadd satt i kruka. =D


Sedan kommer vi till min (antagligen) bästa bild från den dagen. Den fick iallafall ganska mycket beröm. Det var också i mommos stranden. Då jag kom dit såg jag att en fiskmås säkerligen varit i ett vildare slagsmål, det låg fjädrar överallt vid stranden, mest vid vattenbrynet. Jag gick där och såg mig omkring och sen såg jag att Där, under bryggan fanns en fjäder som va så vacker och naturlig så jag kröp in under bryggan och fotade. Och visst e den fin? med vattendropparna och allt. Och första tanken vid denna bild är "stackars fågel".

Se där, jag har en Humla där igen. Stod tätt intill en Jasmin (Schersmin?) buske på lördagen och väntade på humlor och dehär var den bästa bilden av de få jag hade på humlor.

Min kusin stod på bryggan och metade. Jag skulle retas lite med henne genom att ta en bild (hon hatar att lägga mask på krok lika mycket som hon hatar att bli fotad), och jag tycker att bilden blev ganska så stämningsfull, i bakgrunden ser man roddbåten "Bronja".

Jag tog ett 15-tal bilder på flaggstången, dag som natt stod jag och väntade på den perfekta vinden som skulle föra mig till det perfekta fotot. Bilderna blev inte perfekta men ändå bra. Det här är en av de bästa bilderna på den finländska flaggan som jag har fotat, den blev lite lustig dessutom då yttre kanten av flaggan "knorrade ihop sig".

Sist men inte minst finns en prästkrage. Dränkt av midsommarregnet den med. I bakgrunden ses fler prästkragar samt mommos växthus.


Inga kommentarer: