måndag 8 december 2008

Enligt uppgifter utgår jag från...


För en vecka sen (måndag 1.12) togs det prover på dricksvattnet i Ekenäs. På torsdagen igen kom det fram att man skall koka vattnet för det löper stor risk om att det finns en bakterie i vattnet. Så vi kokar vattnet vi använder varje dag minst 10 minuter. Klagar på oss själva (vi som ofta är törstiga och förut alltid gick till kranet och drack) eftersom vi gång på gång glömmer att man inte skall dricka vattnet. På lördagen sade man redan att det var "falskt alarm" att det inte fanns några batkerier i vattnet men att det ändå skulle kokas för säkerhetens skull.
Idag i skolan hade rektorn lagt upp en lapp på anslagstavlan om att DET FINNS en slags bakterie i vårt vattensystem. Det känns lite konstigt, jag har aldrig varit med om någonting sånt här förut. Varje gång jag tänker "nåmen åååh, ja vill ha kranvatteeen!" så ändrar jag mig ganska snabbt då jag kommer att tänka på hur de hade de i Nokia t.ex. eller de alla miljoner människor i världen som ALDRIG haft chans att få rent vatten. Vi har det ganska bra i alla fall här i Ekenäs. Jag fortsätter koka vattnet och dricka Fanta.


(bilden tog jag under förra veckan, då jag altså INTE visste om 'bakterien')

Inga kommentarer: